Inflácia mení aj naše nákupy
Hoci podľa viacerých odborných odhadov sa inflácia naprieč celou Eurozónou spomaľuje, na cenovkách v obchodoch si to zatiaľ vôbec nemusíte všimnúť. Naopak, pri viacerých druhoch potravín k zdražovaniu stále dochádza a prirodzene s tým sa menia aj naše nákupné zvyky. Zamerali sme sa na to, ako vplýva vysoká inflácia na nákupný košík Slovákov.
V dôsledku inflácie nakupujeme inak
Zmenili ste v dôsledku zdražovania svoje nákupné správanie? Ak odpoviete kladne, zaradíte sa do skupiny 90 % respondentov z nedávno realizovaného prieskumu agentúry Focus pre Spoločnosť ochrany spotrebiteľov. Podľa neho až 9 z 10 opýtaných v dôsledku zvyšovania cien v obchodoch zmenilo svoje správanie pri nákupe potravín. Ďalšie čísla vyznievajú nemenej zaujímavo, keďže každý má trošku iný recept na šetrenie. Navyše ľudí, ktorí svoje zvyklosti v súvislosti so zdražovaním nijako nezmenili, je iba minimum.
Z prieskumu vyplynulo, že až 78 % respondentov vo väčšej miere nakupuje akciový tovar s čím súvisí aj to, že častejšie siahame po akciových letákoch supermarketov a rovnako viac využívame rôzne vernostné kartičky či zľavové kupóny. Ceny v obchodoch si skrátka čoraz viac všímajú aj tí spotrebitelia, ktorí pred obdobím zdražovania neboli na ceny citliví.
Čo tvorilo nákupný košík Slovákov za rok 2022?
Nálady medzi spotrebiteľmi dobre vystihuje tzv. nákupný košík, ktorý vyjadruje aké potraviny a v akom množstve nakupuje priemerný spotrebiteľ. Pochopiteľne, v dôsledku zdražovania, ale aj rôznych iných externých vplyvov sa jeho obsah mení. Napríklad, pred pandémiou nakupovali ľudia omnoho viac trvanlivých a základných potravín, z ktorých si robili hojné zásoby.
V rámci spomínaného prieskumu stojí za zmienku aj zistenie, že 41 % respondentov nakupuje kvôli zdražovaniu menej mäsa a takmer 45 % respondentov uviedlo, že kupuje menej potravín. Vyplynulo tiež, že Slováci v minulom roku nakupovali v dôsledku zdražovania aj menej ovocia, zeleniny a rýb. Zďaleka však nejde iba o to, že kvôli zdražovaniu si môžu ľudia dovoliť menej, ale ukázalo sa aj uprednostňovanie iných typov produktov. Väčší záujem medzi spotrebiteľmi je o „neznačkové“ produkty, ktoré sú lacnejšie prípadne výrobky tzv. privátnych značiek reťazcov. Kúpu výrobkov lacnejších značiek deklarovali v prieskume až dve tretiny opýtaných.
Častejšie porovnávanie cien potravín a produktov
Z toho, čo sme doteraz spomenuli vás zrejme neprekvapí, že v dôsledku zdražovania nakupujúci omnoho častejšie porovnávajú ceny produktov, pričom z tohto pohľadu sú veľmi užitočným pomocníkom aj online porovnávače cien. Z prieskumu vyplynulo aj to, že mnohí ľudia odkladajú nákup toho, čo práve nepotrebujú a pred nákupom drahších vecí postupujú obozretnejšie. Polovica respondentov uviedla, že odložila nákup elektroniky alebo spotrebičov na neskôr, o niečo smutnejšie vyznieva, že vyše štvrtina opýtaných odložila z finančných dôvodov aj návštevu lekára.
Svitá na lepšie časy pre online potraviny
Zmeny nákupného správania spotrebiteľov hrajú do kariet rôznym online službám slúžiacim nielen pre porovnávanie cien, rýchlu pôžičku, ale napríklad aj donáškam potravín.
Mohlo by sa zdať, že táto možnosť bude vždy drahšia ako osobný nákup zo supermarketu, no vôbec nejde o pravidlo. Je samozrejme potrebné počítať s cenou za dovoz, no vyberať si môžete omnoho starostlivejšie, navyše sa vyhnete impulzívnemu nakupovaniu a celý obsah svojho košíka si môžete lepšie premyslieť. Zároveň šetríte svoj čas, námahu a tiež ide o spôsob, ako obmedziť plytvanie potravinami, ktorému sme sa iba nedávno venovali v tomto článku. Online nakupovanie potravín je teda aj v čase vysokej inflácie na vzostupe.
Na záver len dodajme, že hoci vyššie ceny nútia ľudí robiť kompromisy, nikdy by nemalo ísť o kompromisy na úkor vlastného zdravia či zdravia vašich blízkych.
Žiadosť o pôžičku
Chcem si požičať:
Počet dní:
- Chcem si požičať:
- Počet dní:
- Úrok:
- Aukčný poplatok:
- Na účet dostanete:
- Spolu vrátiť: