Generácia Z v pracovnom kolektíve
Nie je to tak dávno, čo sme sa na našom blogu venovali jednotlivým generáciám a ich typickým črtám. Tentoraz sme sa rozhodli zamerať na Generáciu Z a máme na to výborný dôvod. Práve táto generácia totiž dospela do veku, kedy začína rozbiehať svoju kariéru a tým pádom aj ovplyvňovať pracovný trh. Napokon, možno už aj vy máte v práci kolegu, ktorý patrí práve k tejto generácii. Ako teda „Gen-Z“ pristupuje k práci, pracovnému kolektívu a čo sa od nich môžeme naučiť?
Každá generácia prináša so sebou jedinečný pohľad na svet a špecifický prístup k životu aj práci. Tieto rozdiely sú často predmetom sociologických výskumov, ktoré sa snažia pochopiť, ako rôzne generácie formujú spoločnosť. V súčasnosti sa do popredia dostáva Generácia Z, ktorá práve dospela do veku, kedy začína rozbiehať svoju kariéru. Pozrime sa bližšie na to, kto vlastne tvorí Generáciu Z, aký majú jej zástupcovia prístup k práci a ako ovplyvňujú pracovné prostredie.
Kto je Generácia Z?
Generácia Z, známa tiež ako "zoomeri", zahŕňa ľudí narodených približne medzi rokmi 1997 a 2012. Často sa o nich hovorí ako prvých „digitálnych deťoch“, ktoré prakticky od svojho útleho veku vyrastali s technológiami, sociálnymi sieťami a širokým prístupom k informáciám.
Hoci univerzálna charakteristika zástupcov generácie Z by viedla k prílišnému zovšeobecňovaniu, existuje niekoľko znakov, ktoré sú pre ňu typické. Je to v prvom rade už spomínaná technologická zdatnosť a výborná orientácia napríklad na sociálnych sieťach. Okrem toho sú ale vo väčšej miere v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami vnímaví voči globálnym problémom, ako je klimatická zmena či sociálna spravodlivosť.
Pri „zoomeroch“ môžeme pozorovať aj inklinovanie k pragmatickosti, keďže väčšina z nich vyrastala práve počas ekonomickej recesie, čo ovplyvnilo ich pohľad na financie a kariéru. Čo je zaujímavejšie, sú ochotnejší míňať viac na zážitky ako na veci, takže rýchla pôžička u nich bude mať šancu skôr na dlhý poznávací pobyt ako kúpu prvého auta.
V neposlednom rade o generácii Z platí aj to, že za priority považuje jedinečnosť a autentickosť, čo sa prejavuje už na prvý pohľad silným individualizmom.
Ako sa generácia Z odlišuje od tzv. miléniálov?
Hoci sú si tieto dve generácie v mnohých smeroch podobné, existujú medzi nimi významné rozdiely. Generácia Z je ešte viac závislá od technológií a sociálnych médií. Čo sa týka kariérnych očakávaní, mileniáli sú známi svojou túžbou po zmysluplnej práci a rýchlom kariérnom raste, a čo je možno pre niektorých prekvapivé, tak zástupcovia generácie Z sú pragmatickejší a viac zameraní na finančnú bezpečnosť.
Určité rozdiely medzi týmito dvoma generáciami možno badať aj v štýle komunikácie. Mileniáli vo všeobecnosti preferujú e-maily a textové správy, kým Generácia Z uprednostňuje vizuálnu komunikáciu cez platformy ako Instagram či TikTok. Generácia Z je otvorenejšia alternatívnym formám vzdelávania a samostatnému štúdiu, teda už pre nich nie je takou prioritou kvalitná vysoká škola alebo memorovanie učiva. Odlišný je aj prístup k sebe samému, pre Generáciu Z nie sú tabu témy psychického zdravia, ktoré sú omnoho ochotnejší riešiť ako generácie pred nimi.
Čo sa týka postoja k práci, mileniáli sú často vnímaní ako „postrach“ pre zamestnávateľov kvôli svojim vysokým očakávaniam a tendencii často meniť zamestnanie. Prístup zástupcov „Gen-Z“ je aj v tomto smere odlišný.
Aký má táto generácia prístup k práci a kariére?
Generácia Z uprednostňuje flexibilné pracovné podmienky, vrátane možnosti práce na diaľku a čo je najdôležitejšie? Práca im musí najmä dávať zmysel. Oproti iným generáciám tak už nie je natoľko dôležitá výška mzdy, ale aj ďalšie aspekty.
Okrem toho, že „Gen-Z“ hľadajú prácu, ktorá má zmysel a pozitívny dopad na spoločnosť, tak kladú veľký dôraz na rovnováhu medzi prácou a osobným životom. Už vopred počítajú s kariérnym postupom a aktívne hľadajú možnosti pre osobný rozvoj. Z ostatných aspektov zamestnania je dôležitý aj ten spoločenský a environmentálny. Ako sme už spomenuli, mnohí zástupcovia Generácie Z neberú hrozby vyplývajúce z klimatickej krízy na ľahkú váhu a tak sa zaujímajú o to, aké postoje má v tomto smere ich potenciálny zamestnávateľ.
V čom môžu byť zamestnanci z Generácie Z prínosom?
Hoci každý má individuálne vlastnosti a danosti, opäť sa nevyhneme zovšeobecňovaniu, s ktorým pracujú aj mnohí sociológovia v rámci svojich výskumov. Podľa nich sú zástupcovia Generácie Z doslova majstrami multitaskingu, schopní efektívne pracovať na viacerých úlohách súčasne, čo všeobecne vedie k vyššej produktivite.
Veľkou devízou sú aj ich digitálne zručnosti, vďaka ktorým dokážu efektívnejšie pristupovať k plneniu rutinných úloh. Technologická gramotnosť môže byť v rámci pracovného tímu veľkou výhodou, najmä ak ostatní jeho členovia sú na tom s ovládaním moderných technológií horšie.
Ukazuje sa tiež, že zamestnanci z Generácie Z v zásade očakávajú častú a konštruktívnu spätnú väzbu na svoju prácu, ktorú využívajú najmä na urýchlenie svojho profesionálneho rastu. V čom sa zásadne odlišujú od predchádzajúcich generácií, je kladenie veľkého dôrazu na etiku a hodnoty spoločnosti, pre ktorú pracujú, čo môže viesť k pozitívnym zmenám vo firemnej kultúre. Jednoducho, nie je im jedno pre koho pracujú.
Z pohľadu pracovného trhu bude vplyv Generácie Z čoraz väčší a hoci vo všeobecnosti možno povedať, že majú svoje špecifické očakávania a požiadavky, nedá sa ich nástup na kariérnu dráhu vnímať v zásade negatívne.
Je to najmä flexibilita, sociálna zodpovednosť, kariérny rast a rovnaké zaobchádzanie ako kľúčové prvky, na ktoré budú zamestnávatelia klásť dôraz, ak chcú zamestnancov z Generácie Z prilákať a udržať. Rešpektovanie týchto požiadaviek napokon ale nebude prospešné len pre aktuálne nastupujúcu generáciu, ale bezpochyby aj ostatných zamestnancov všetkých vekových kategórií.
Žiadosť o pôžičku
Chcem si požičať:
Počet dní:
- Chcem si požičať:
- Počet dní:
- Úrok:
- Aukčný poplatok:
- Na účet dostanete:
- Spolu vrátiť: