Telefonické prieskumy
Nie všetko prebieha dnes iba online. Telefonické prieskumy sú stále celkom obľúbeným nástrojom zisťovania informácií o názoroch, preferenciách a správaní ľudí. Ich výhodou je, že sú relatívne rýchle, lacné a umožňujú osloviť široké spektrum respondentov. Na druhej strane dokážu byť poriadne otravné a skrývajú aj niektoré riziká, ktorým sa budeme venovať.
Čo si radšej nechať pre seba?
Keď zazvoní telefón a na displeji sa zobrazí neznáme číslo, veľa ľudí spozornie. V tom horšom prípade pôjde o otravný reklamný telefonát, v tom lepšom o seriózneho anketára, ktorý má za úlohu zistiť zozbierať vaše odpovede na konkrétne otázky.
Keď sa už rozhodnete zodvihnúť a prieskumu sa zúčastniť, je dôležité uvedomiť si, aké údaje od vás môže anketár žiadať a čo by ste naopak nemali poskytnúť. Vždy poskytujte iba základné informácie, ako je váš vek, vzdelanie alebo miesto bydliska. Naopak, citlivé osobné údaje, ako sú údaje z platobnej karty, číslo občianskeho preukazu či presnú adresu, by ste mali odmietnuť uviesť. Platí, že ak máte akékoľvek pochybnosti o legitimite výskumu, spýtajte sa na podrobnosti, alebo hovor ukončite.
Dôveryhodnosť prieskumov
Ako rozoznať seriózny telefonický prieskum? Profesionálne výskumné agentúry a inštitúcie majú povinnosť konať v súlade s etickými zásadami a právnymi predpismi. Pri legitímnom prieskume sa bežne pýtajú na informácie ako vek, pohlavie, vzdelanie či región, kvôli prípadnému zatriedeniu údajov. Naopak, ak niekto po vás pýta citlivé osobné či finančné údaje, je to pravdepodobne pokus o podvod. V takom prípade treba byť ostražitý a zistiť, kto za telefonátom stojí. Navyše, anketár serióznej prieskumnej agentúry sa vám vždy na úvod predstaví a oboznámi vás s celým priebehom a cieľmi prieskumu.
Zástupca serióznej prieskumnej agentúry na vás určite nebude vyvíjať nátlak a všetko vám trpezlivo vysvetlí. Ak by to tak nebolo, ide o dôležitý varovný znak, ktorý neradno ignorovať.
Na aké prieskumy môžete natrafiť?
Ak už patríte medzi tých, ktorí seriózny prieskum radi doplnia o svoje odpovede, oplatí sa vedieť, na aké rôzne druhy prieskumov môžete natrafiť. Nižšie uvádzame tie najčastejšie.
Prieskum volebných preferencií - Tento typ prieskumu slúži na zisťovanie preferencií voličov prakticky počas celého roka, avšak vo zvýšenej miere sa s ním môžete stretnúť najmä pred voľbami. Prieskumné agentúry sú pri nich povinné dodržiavať prísne metodologické a etické štandardy, aby mali prieskumy čo najväčšiu výpovednú hodnotu a nedochádzalo prostredníctvom nich k ovplyvňovaniu nálad voličov a tým aj výsledkov volieb.
Prieskum spotrebiteľských preferencií – Ak sa vás niekto bude do telefónu pýtať, aké jogurty sú vaše najobľúbenejšie, alebo koľkokrát ste si za uplynulý mesiac kúpili sladené nápoje, pôjde prieskum spotrebiteľských preferencií. Ich cieľom je zistiť, aké produkty a služby ľudia preferujú, ako sú s nimi spokojní a čo by chceli zmeniť. Informácie z nich pomáhajú výrobcom aj predajcom optimalizovať svoju ponuku.
Spätná väzba prostredníctvom telefonického prieskumu - Telefonické prieskumy sú často využívané na zber spätnej väzby od zákazníkov. Umožňujú rýchlu a efektívnu komunikáciu a pomáhajú konkrétnym poskytovateľom služieb ich zlepšovanie. Je veľmi pravdepodobné, že takto bude vašu spätnú väzbu zisťovať poskytovateľ internetových služieb, mobilný operátor alebo napríklad autoservis po určitom čase od vašej návštevy.
Riziko výhier a odmeňovania
Niektoré telefonické prieskumy sľubujú odmeny, napríklad v podobe voucherov či darčekových kariet. V takýchto prípadoch treba dávať pozor, či za účasť naozaj dostanete prisľúbenú odmenu a či organizátor prieskumu nie je podvodník. Legitímne prieskumné agentúry zvyčajne odmeny pri prieskumoch neposkytujú, no aj keby, vopred by vám mali oznámiť akým spôsobom, kedy a za akých ďalších podmienok ich dostanete.
Rozhodne nepristaňte na podmienky akejkoľvek registrácie, vstupných poplatkov či zadávania platobných údajov, pretože v takom prípade jednoducho ide o podvod.
Sú telefonické prieskumy na Slovensku vôbec legálne?
Nie je to tak dávno, čo do platnosti vstúpil nový zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách. Ten zaviedol, že akékoľvek volanie na účely priameho marketingu (telemarketing) je zakázané, ak používateľ telefónneho čísla zaregistroval svoje číslo v špeciálnom zozname, alebo takéto volanie namietol osobe, v prospech ktorej sa vykonáva priamy marketing.
Vo všeobecnosti ale platí, že telemarketing nelegálny nie je. Zákaz sa nevzťahuje na subjekty, s ktorými už nejakú zmluvu uvarenú máte, čo môžu byť napríklad mobilní operátori, dodávatelia energií alebo poisťovane. Tieto subjekty vám svoje služby prostredníctvom telefonátov môžu naďalej ponúkať a rovnako sú povolené aj volania na účely prieskumu verejnej mienky, prieskum trhu či sociologické výskumy.
Na záver teda len poznamenajme, že hoci volania anketárov môžu byť rušivé, nejde o nezákonnú činnosť a ak sa prieskumu zúčastniť nechce, stačí slušne odmietnuť.
Žiadosť o pôžičku
Chcem si požičať:
Počet dní:
- Chcem si požičať:
- Počet dní:
- Úrok:
- Aukčný poplatok:
- Na účet dostanete:
- Spolu vrátiť: