Moment...stránka sa načítava
Moment...stránka sa načítava

Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Shrinkflácia ako nenápadné zdražovanie

Počas uplynulých dvoch rokov sa zdalo, že ceny tovarov a služieb stúpajú snáď z týždňa na týždeň a zdražovanie snáď nemá konca. Napokon, len za minulý rok sa ceny potravín zvýšili v priemere o vyše 20 % a hoci zdražovanie tento rok už citeľne poľavuje, mnohí nakupujúci sa stále úzkostlivo pozerajú na cenovky. Zvyšovanie cien však nie je jediným javom, s ktorým sa pri nákupe potravín môžete stretnúť. Tým druhým je tzv. shrinkflácia. O čo ide a ako ju odhaliť?

Zdražovanie, ale trochu inak

Zvýšená inflácia znepríjemňuje život prakticky každému vrátane výrobcov potravín. V uplynulých dvoch rokoch totiž zdražovalo skoro všetko okolo nás a najmä vyššie ceny energií a palív vyhnali hore aj ceny potravín. Kým bežných nakupujúcich núti premýšľať, kde všade sa dá ušetriť a ako nakúpiť čo najvýhodnejšie, tak výrobcovia musia premýšľať nad tým, ako vykryť zvýšené náklady na výrobu a zároveň udržať produkt cenovo konkurencieschopný.

Jedným zo spôsobov, ako zachovať cenu produktu na pôvodnej úrovni je nenápadné zmenšenie balenia, resp. hmotnosti produktu. S tzv. shrinkfláciou sa pravdepodobne stretávate častejšie, ako si myslíte. Napokon, možno si aj sami spomeniete na prípad, že váš obľúbený nanuk je oproti minulému roku zrazu menší.

Čo je to shrinkflácia?

Slovo shrinkflácia je pre vás možno úplnou novinkou. Presný slovenský preklad by sme však hľadali len ťažko, zjednodušene ale ide o nenápadné zmenšovanie spotrebiteľských balení. Pre úplnosť ale uveďme, že výraz shrinkflácia vznikol spojením slov „shrink“ (zmrštenie) a „inflácia“. Ako sme už vyššie naznačili, ide o stratégiu, kedy výrobcovia nezdražujú ceny svojich produktov, ale zmenšujú ich balenie alebo množstvo. Vy ako spotrebiteľ tak pri rovnakej cene dostávate menší obsah a teda ide o skrytú formu zdražovania, ktorú si všimnete až vtedy, ak porovnáte cenu za množstvo, resp. objem.

Ako sa pred shrinkfláciou chrániť?

Z pozície nakupujúceho prakticky nemáte možnosť, ako sa pred touto formou zdražovania brániť. Snáď jedine si takýto produkt nekúpiť, čo ale nebude jednoduché, ak ide o nevyhnutnosti, ktoré jednoducho potrebujete. Oplatí sa byť snáď iba pozornejší a všímať si nielen cenu na cenovke, ale aj gramáž či množstvo produktu.

Porovnanie jednotlivých produktov vám uľahčí, ak si cenovku pozriete podrobnejšie, pretože často na nej býva aj uvedená tzv. jednotková cena. Ide o cenu, ktorou je konečná cena vrátane DPH a ostatných daní za kilogram, liter, meter, meter štvorcový, meter kubický výrobku alebo inú jednotku množstva, ktorá sa bežne používa pri predaji daného výrobku. Porovnávaním jednotkových cien si ľahšie vyberiete produkt, ktorý je v konečnom dôsledku výhodnejší.

Shrinkflácia ako forma nenápadného zdražovania sa ocitá aj v hľadáčiku organizácii zriadených na ochranu práv spotrebiteľov. Zmenšovanie obalov pri zachovaní rovnakej ceny však nie je protizákonné, no v niektorých krajinách sa prijímajú opatrenia na to, aby museli výrobcovia na zmenšovanie obalu upozorňovať. Jedným z príkladov je Francúzsko, kde už čoskoro začne platiť nové nariadenie, ktoré obchodníkom pri vybraných skupinách tovaru ukladá povinnosť označiť tovar, pri ktorom došlo k zmenšeniu obsahu balenia pri zachovaní pôvodnej ceny alebo nastavení vyššej ceny.

Zmenšenie obalu sa výrobcom zväčša oplatí

Všimli ste si, že obľúbená čokoládová tyčinka je zrazu nejaká menšia a po prečítaní údajov na obale ste zistili, že „schudla“ o 10 gramov, hoci ste za ňu zaplatili rovnakú sumu ako predtým? Tento typický príklad shrinkflácie vás možno privádza k otázke, či sa to výrobcom vlastne oplatí. Odpoveďou je, že spravidla áno, pretože ide o menej viditeľný krok ako zvýšenie ceny. Výrobcovia dokonca zmenšovanie obalov často obhajujú tým, že menšie balenie je praktickejšie a viac zodpovedá požiadavkám zákazníkov, čo je však často len čisto marketingovým vyhlásením.

Zmenšenie o pár gramov na balenie nie je samozrejme veľa, často je takéto zmenšovanie len nepatrné, no z pohľadu výrobcu má veľký význam. Ak si takúto zmenu predstavíte vo veľkých číslach, pri produkcii na úrovni niekoľko ton ročne, tak aj nepatrné zmenšenie môže poriadne ovplyvniť celkovú finančnú bilanciu výrobcu.

Pridané dňa: 16.07.2024
Späť na Blog

Žiadosť o pôžičku

Chcem si požičať:

plus minus

Počet dní:

plus minus
Chcem si požičať:
Počet dní:
Úrok:
Aukčný poplatok:
Na účet dostanete:
Spolu vrátiť: